Song to Song

Au cinéma le 12 juillet

Terrence MALICK

Natalie Portman / Rooney Mara / Ryan Gosling / Michael Fassbender

 

* * * *

 

"Aucun film de Malick ne donnait à ce point un vertige troublant du réel saisi dans une perspective physique inédite. Corps abîmés, rockers ivres, errants ou violents, tatouages obsédants ou inquiétants, maisons délabrées, tout ce qui existe doit être source de contemplation.

La forme humaine est éloquente, à méditer, occasion de fulgurantes sensations de beauté. "L'Amour se trouve dans la forme humaine, divine", médite ainsi l'héroïne Faye (Rooney Mara), citant des vers de William Blake." (...)

"Voyageuse, éprise, inlassable, la caméra célèbre et révère les courbes des hanches, du bassin, le bas-ventre féminin, comme le Cantique des Cantiques (Song of Songs)". (...)

"La figure du jump cut et de l'association (segments discontinus d'une même scène ou émotion, lien flottant entre les plans) s'accomplit dans cette exploration de l'intermittence au sens proustien - l'examen microscopique des envies, des pulsions, des moments, des éclats et des éclipses des sentiments dont le regard plus vaste ne voit que les trajectoires". (...)

Pierre Berthomieu  :  Song to Song  J'ignorais que j'avais une âme  / POSITIF Revue de cinéma, juin 2017

 

 

Michel Ciment (France Inter, Le Masque et la Plume, 6 août 2017) : "J'aime énormément ce film. C'est un film extrêmement radical. C'est du Virginia Woolf, c'est un courant de conscience, avec une voix off, ce sont des états poétiques, ça pourrait durer trois heures, c'est un film lyrique, c'est une offrande lyrique, Malick pense que l'existence de Dieu se trouve dans la nature et se trouve dans le corps des femmes. C'est une exaltation du monde. Ce film est une expérience exceptionnelle. Certains en sortiront transfigurés." 

 

 

CINEMATRAQUE : "Le plus beau long métrage de l’été, et peut-être de l’année, il est là : SONG TO SONG" (...)
"Ce sont les épaules tombantes du mélancolique Ryan Gosling, les mains fortes et menaçantes de Fassbender, le ventre plat et fragile de Rooney Mara, et les jambes de Natalie Portman, les vraies stars du film. Cette dernière est d’ailleurs le clou du spectacle. Si j’en crois vos réactions jusque là, vous n’avez d’yeux que pour Rooney Mara, et je comprends, mais tout de même, un peu de sérieux quoi: Natalie Portman les gars! Pour elle seule, le film vaut la peine d’être vu. Elle apparaît en plein milieu de l’œuvre, avec une simplicité et une mise en scène qui transmet immédiatement la douceur et la tristesse de son rôle sans qu’il soit dénaturé par la persona de l’actrice-star. Fassbender est là, assis dans un diner et étouffant l’espace. Soudain surgit Natalie Portman, tenue rose et tablier de serveuse, les cheveux blond… trop pure, trop fragile, pour voir la tragédie qui l’attend entre les griffes de cet homme. Elle brille d’une tristesse infinie. Se permettre un si grand tour de force avec un monument tel que Natalie Portman en plein milieu du film, je marche sur des œufs là, mais je suis à peu près sûr de moi : seul Malick en est capable" (...)
"Cela peut sembler banal, mais quand Natalie Portman nous fixe profondément, le visage entier parcouru de peur, ça ne l’est plus du tout." (...)

 

 

"SONG TO SONG. ...an associative freedom that makes almost all other movies look, by comparison, like the stodgiest vestiges of filmed theatre. (...) Within the shifting romantic triangle of “Song to Song,” Terrence Malick develops an overwhelming, rapturous variety of visual experience". "Malick makes art—his art—the subject of the film.... This seventy-three-year-old filmmaker looks to the heart of his own inspiration, his own impulses, and creates a cinema that, with the creative command of his own life experience, feels more exuberantly youthful than that of most Sundance phenoms."

Richard Brody / The New Yorker

 

 

Télérama: "On aime beaucoup". "la troupe réunie par le cinéaste frôle la perfection : Michael Fassbender, Ryan Gosling, Natalie Portman et Rooney Mara (...). Ces acteurs, à la fois sensuels et cérébraux, apportent (...) du trouble, de l'émotion, du vertige. (...) La question qui taraude l'héroïne jouée par Rooney Mara est celle de son identité, de son âme, au-delà du morcellement de sa vie. Sur ce terrain de la dissolution de l'être, la mise en scène de Malick atteint des sommets, à la fois hyper fluide (par la mobilité de la caméra) et ultra fragmentée (par le découpage). (...) Laboratoire de cinéma, où la fiction prolifère sans limites (...)"

 

 

Les Echos : « Song to Song » : la magie Malick retrouvée "Malick n’a rien cédé sur ses partis pris formels exigeants : cadrages décalés, dialogues minimaux sur lesquels viennent se poser des voix off, effets de caméra, longs plans ésotériques, bande-son sophistiquée. Mais, cette fois, il réussit à nous embarquer dans son histoire. Même si le film semble perpétuellement en apesanteur, le scénario progresse, qui glisse de façon inéluctable vers l’abîme. « Song to Song » nous saisit d’emblée dans ses filets cotonneux pour nous laisser exsangues 2 h 8 plus tard."

 

 

***** "Terrence Malick’s dazzling romance is a film that will be talked about for decades to come." "Haters be damned – this is one of the year’s best." "There is nothing in cinema that currently compares to the radical five-film symphonic suite made by Terrence Malick between 2011’s The Tree of Life and 2017’s Song to Song. Not Marvel. Not Fast and the Furious. Not Saw. Not anything. Sure, these films aren’t for all tastes, and they’re not at all meant to be. And they do require the viewer to put conventional critical faculties on stand-by, like you would close your eyes and mouth and hold your nose as a giant wave crashed over your head. They are euphoric, active experiences that demand a small adjustment of perspective." - David Jenkins, Little White Lies

 

* * * *

 

 

Song to Song - B-roll

 

 

Song to Song - Featurette

 

 

Song to Song

 

Love, Obsession, Betrayal

 

Terrence MALICK | 2017

Natalie Portman, Rooney Mara, Ryan Gosling, Michael Fassbender

 

In this modern love story set against the Austin, Texas music scene, two entangled couples – struggling songwriters Faye (Rooney Mara) and BV (Ryan Gosling), and music mogul Cook (Michael Fassbender) and the waitress whom he ensnares (Natalie Portman) – chase success through a rock ‘n’ roll landscape of seduction and betrayal.

SONG TO SONG (Chant à Chant) - SORTIE FRANCE 12 JUILLET 2017 - "Amour. Obsession. Trahison." - "Dans cette histoire d’amour moderne se déroulant sur la scène musicale d’Austin, au Texas, deux couples – composés d’un côté de la parolière Faye (Rooney Mara) et d’un chanteur (Ryan Gosling), et de l’autre d’un magnat de l’industrie musicale (Michael Fassbender) et d’une serveuse qu’il entretient (Natalie Portman) - sont en quête de succès dans cet univers rock’n’roll fait de séduction et de trahison."

 

Page IMDb Page ALLOCINE Page WIKIPEDIA

 

SONG TO SONG - DU GRAND TERRENCE MALICK - TELERAMA
SONG TO SONG - LE PLUS BEAU FILM DE L'ETE - TERRENCE MALICK
Natalie Portman - SONG TO SONG - Terrence MALICK / Terrence Malick’s dazzling romance is a film that will be talked about for decades to come.
POSITIF - Revue de Cinéma - Numéro 676, juin 2017 - Couverture : Natalie Portman - SONG TO SONG - Terrence MALICK
SONG TO SONG | Love, Obsession, Betrayal | Terrence MALICK 2017 | Natalie Portman, Rooney Mara, Ryan Gosling, Michael Fassbender
SONG TO SONG | Love, Obsession, Betrayal | Terrence MALICK 2017 | Natalie Portman, Rooney Mara, Ryan Gosling, Michael Fassbender | Movie Poster / Affiche du Film
SONG TO SONG | Love, Obsession, Betrayal | Terrence MALICK 2017 | Natalie Portman, Rooney Mara, Ryan Gosling, Michael Fassbender

 

Nicolas Gonda (producer) evoke SONG TO SONG in this interview for AustinWay.

"Knight of Cups was the first time that Terry was really embracing the modern world in a metropolitan city. Here, he’s going even farther into very modern relationships and modern existences and modern forms of love. With such a philosophical mind like he has and a tenacity to explore the unexplored, there was so much more to film. Throw Terrence Malick in the middle of ACL, and you’re going to see a lot of things that even the average person wouldn’t see in terms of the symbolism and imagery.

(...) as with every Terrence Malick movie, there’s a very rich plot in these relationships between deep characters. They reveal elements of love—and relationships with love—that will probably strike a universal chord.

(...) What’s really exciting is that in the history of cinema and where we are today, in a time when so many stories and narratives have been told, it’s very difficult to rearrange a narrative in a way that is new and innovative. It’s really the language of film that is evolving, and Terry is at the forefront of that. Somebody who back in the beginning of his career in the '70s was pushing forward the language of cinema and how it can continue to involve—here he is in 2017 continuing to do that. I think what people will find in Song to Song is that there’s yet another verse in this language of cinema that he’s helping to write, and it’s something that really only he could do because it’s so unique to his style. It’s incredible to see somebody that courageous really pushing forward such a vision at a time like this. We encourage people, as always, to come in with an open mind and an open heart, and we expect they’ll find that there’s parts of their consciousness that are awakened by the themes and messages in this film."

 

SONG TO SONG | Terrence MALICK 2017 | Natalie PORTMAN | Love, Obsession, Betrayal
SONG TO SONG | Terrence MALICK 2017 | Michael FASSBENDER | Love, Obsession, Betrayal
SONG TO SONG | Terrence MALICK 2017 | Rooney MARA | Love, Obsession, Betrayal
SONG TO SONG | Terrence MALICK 2017 | Ryan GOSLING | Love, Obsession, Betrayal
SONG TO SONG | Terrence MALICK 2017 | Rooney MARA, Michael FASSBENDER, Ryan GOSLING | Love, Obsession, Betrayal
SONG TO SONG | Terrence MALICK 2017 | Rooney MARA, Michael FASSBENDER | Love, Obsession, Betrayal
SONG TO SONG | Terrence MALICK 2017 | Rooney MARA, Ryan GOSLING | Love, Obsession, Betrayal
SONG TO SONG | Terrence MALICK 2017 | Natalie PORTMAN - Michael FASSBENDER | Love, Obsession, Betrayal
SONG TO SONG | Terrence MALICK 2017 | Natalie PORTMAN - Michael FASSBENDER | Love, Obsession, Betrayal
SONG TO SONG | Terrence MALICK 2017 | Natalie PORTMAN - Michael FASSBENDER | Love, Obsession, Betrayal
SONG TO SONG | Terrence MALICK 2017 | Natalie PORTMAN - Michael FASSBENDER | Love, Obsession, Betrayal
SONG TO SONG | Terrence MALICK 2017 | Natalie PORTMAN - Michael FASSBENDER | Love, Obsession, Betrayal
Natalie Portman in Song to Song (TERRENCE MALICK 2017) Photo by Van Redin / Broad Green Pictures - © 2017 Broad Green Pictures
SONG TO SONG | Terrence MALICK 2017 | Rooney MARA | Love, Obsession, Betrayal
SONG TO SONG | Love, Obsession, Betrayal | Terrence MALICK 2017 | Rooney Mara
SONG TO SONG | Love, Obsession, Betrayal | Terrence MALICK 2017 | Rooney Mara
SONG TO SONG | Love, Obsession, Betrayal | Terrence MALICK 2017 | Rooney Mara
SONG TO SONG | Love, Obsession, Betrayal | Terrence MALICK 2017 | Rooney Mara, Patti Smith
SONG TO SONG | Love, Obsession, Betrayal | Terrence MALICK 2017 | Rooney Mara
SONG TO SONG | Love, Obsession, Betrayal | Terrence MALICK 2017 | Natalie Portman, Michael Fassbender
SONG TO SONG | Love, Obsession, Betrayal | Terrence MALICK 2017
SONG TO SONG | Love, Obsession, Betrayal | Terrence MALICK 2017
SONG TO SONG | Love, Obsession, Betrayal | Terrence MALICK 2017
SONG TO SONG | Love, Obsession, Betrayal | Terrence MALICK 2017
SONG TO SONG | Love, Obsession, Betrayal | Terrence MALICK 2017
SONG TO SONG | Love, Obsession, Betrayal | Terrence MALICK 2017
SONG TO SONG | Love, Obsession, Betrayal | Terrence MALICK 2017
SONG TO SONG | Love, Obsession, Betrayal | Terrence MALICK 2017 | Natalie Portman, Michael Fassbender
SONG TO SONG | Terrence MALICK 2017 | Rooney MARA, Ryan GOSLING | Love, Obsession, Betrayal
SONG TO SONG | Terrence MALICK 2017 | Rooney MARA, Ryan GOSLING | Love, Obsession, Betrayal
SONG TO SONG | Terrence MALICK 2017 | Rooney MARA | Love, Obsession, Betrayal
SONG TO SONG | Terrence MALICK 2017 | Rooney MARA, Ryan GOSLING | Love, Obsession, Betrayal
SONG TO SONG | Terrence MALICK 2017 | Rooney MARA, Michael FASSBENDER | Love, Obsession, Betrayal
SONG TO SONG | Terrence MALICK 2017 | Rooney MARA, Patti SMITH | Love, Obsession, Betrayal
SONG TO SONG | Terrence MALICK 2017 | Rooney MARA, Patti SMITH | Love, Obsession, Betrayal
PATTI SMITH - MERCY, PITY, PEACE AND LOVE - SONG TO SONG - TERRENCE MALICK
SONG TO SONG | Love, Obsession, Betrayal | Terrence MALICK 2017 | Rooney Mara
SONG TO SONG | Love, Obsession, Betrayal | Terrence MALICK 2017 | Rooney Mara
SONG TO SONG | Love, Obsession, Betrayal | Terrence MALICK 2017 | Ryan Gosling
SONG TO SONG | Love, Obsession, Betrayal | Terrence MALICK 2017 | Michael Fassbender
SONG TO SONG | Love, Obsession, Betrayal | Terrence MALICK 2017 | Natalie Portman
SONG TO SONG | Love, Obsession, Betrayal | Terrence MALICK 2017 | Natalie Portman, Rooney Mara, Ryan Gosling, Michael Fassbender
BLURAY DISC SONG TO SONG | Love, Obsession, Betrayal | Terrence MALICK 2017 | Natalie Portman, Rooney Mara, Ryan Gosling, Michael Fassbender
SONG TO SONG | Love, Obsession, Betrayal | Terrence MALICK 2017 | Natalie Portman Michael Fassbender
SONG TO SONG | Love, Obsession, Betrayal | Terrence MALICK 2017 | Natalie Portman
SONG TO SONG | Love, Obsession, Betrayal | Terrence MALICK 2017 | Michael Fassbender
SONG TO SONG | Love, Obsession, Betrayal | Terrence MALICK 2017 | Rooney Mara
SONG TO SONG | Love, Obsession, Betrayal | Terrence MALICK 2017 | Ryan Gosling
SONG TO SONG | Love, Obsession, Betrayal | Terrence MALICK 2017 | Natalie Portman

SONG TO SONG| Terrence MALICK

Natalie Portman, Rooney Mara, Ryan Gosling, Michael Fassbender